A smile for the democracy: The trayectory of transitional designs in la Margarita, 1983-1990 santiago, chile | núcleo de historia social popular año 04 | número 08 | diciembre 2023 | issn 2452-5707 Recibido
Keywords:
Transitions, Caricature, Dictature, Political SatireAbstract
In the 1980s, the civic-military dictatorship faced energetic opposition, which designed alternative projects for the transition to democracy. These constructs were disseminated, transformed, and stressed both within the opposition sectors and by the civic-military regime itself.
In this research, the caricature Margarita will be analyzed, detecting through its representations the complexity that the democratic transition entailed. It will be argued that Margarita evidences the process by which the opposition forces decide to transform their transitional narrative, and the explanations regarding these changes.
References
Adair, J. (2023). 1983: Un proyecto inconcluso. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Antezana, L. (2014). Al filo de la contrapluma: caricatura chilena en tiempos de dictadura. En Revista Contemporánea (Vol. 2, Año 4, n°4), 1-28.
Aylwin, P. (1998). El Reencuentro de los Demócratas: Del Golpe al Triunfo del No. Santiago: Ediciones B.
Baltra, L. (1988). Atentados a la libertad de información y a los medios de comunicación en Chile, 1973-1987. Santiago: CENECA, 1988.
Bravo, V. (2017). Piedras, barricadas y cacerolas: las Jornadas Nacionales de Protestas, Chile 1983-1986. Santiago: Universidad Alberto Hurtado Ediciones.
Bresnahan, R. (November 2006). The Media and the Neoliberal Transition in Chile: Democratic Promise Unfilled. En Latin America Perspectives (Vol. 30, n°6), 39-68.
Cavallo, A. (1992). Los hombres de la transición. Santiago: Editorial Andrés Bello.
Conejeros, S. (1990). Chile: De la dictadura a la democracia. Santiago: s.e, 1990.
Donoso, K. (2019). Cultura y dictadura: censuras, proyectos e institucionalidad cultural en Chile, 1973-1990. Santiago: Ediciones Universidad Alberto Hurtado.
Drake, P. y Jaksic, I. (1993). El difícil camino hacia la democracia en Chile, 1982-1990. Santiago: FLACSO.
Feld, C. y Franco, M. (2015). Democracia hora cero: actores, políticas y debates en los inicios de la Posdictadura. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Gárate, M. (2023). La creación de un monstruo: la imagen de Augusto Pinochet en caricatura de prensa extranjera. Santiago: Universidad Alberto Hurtado Ediciones.
Garcés Sotomayor, A. (2020). “Los rostros de la protesta: actores sociales y políticos de las jornadas de protestas contra la dictadura militar”. Tesis para optar al grado de Licenciatura en Historia, Universidad Santiago de Chile.
Garcés, M. y Nicholls, N. (2005). Para una historia de los derechos humanos en Chile: Historia institucional de la Fundación de Ayuda Social de las Iglesias Cristianas, FASIC 1975-1991. Santiago: LOM Ediciones.
Hermosilla, M. (Diciembre 2017- Mayo 2018). La cuestión cubana en risas chilenas: el triunfo de la Revolución Cubana (1959) y la Crisis de los Misiles (1962) en la Revista Topaze. En Revista Red de Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea. (Vol.4, n°7), 104-119.
Lagos, R. (2012). Así lo vivimos: la vía chilena a la democracia. Santiago: Taurus.
Moulian, T. (1997). Chile Actual: Anatomía de un mito. Santiago: LOM Ediciones/ ARCIS.
Ramminger, M. (2019). Éramos iglesia… en medio del pueblo: El legado de los Cristianos por el Socialismo, 1971-1973. Santiago: LOM.
Revilla Blanco, M. (Noviembre 2009). Chile: Actores Populares en la Protesta Nacional, 1983-1984. En América Latina Hoy [Internet] (Vol.3), 61-65.
Richard, N. (1994). La insubordinación de los signos: cambio político, transformaciones culturales y poéticas en crisis. Santiago: Editorial Cuatro Propio.
Rivas, Á. (2020). El movimiento de Estudiantes Secundarios: Violencia Política y Protesta Popular en el marco de las Jornadas de Protesta, 1983-1986, Santiago, Chile. En Revista Revueltas (n°1), 85-107.
Rossel, P. (2001). El barómetro de la política chilena: Topaze. Santiago, s.e.
Ruderer, S. (2022). Los Discursos Católicos sobre la Fundación De La Acción Católica en Chile y Argentina: Un análisis comparado de “horizontes de expectativas” distintos. En Historia 396 (Vol. 12, n°3),157-184.
Salinas, M. y Rueda, J. (2015). ¡El que se ríe se va al cuartel!: risa y resistencia en las poblaciones de Santiago de Chile 1973-1990. Santiago: Editorial Universidad de Santiago de Chile.
Salinas, M., Rueda, J., Cornejo, T. y Silva, J. (comp.) (2011). El Chile de Juan Verdejo: el humor político de Topaze, 1931-1970. Santiago: Editorial Universidad Santiago de Chile.
Stern, S. (2009). Recordando el Chile de Pinochet: en vísperas de Londres 1998. Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales.
Stern, S. (2013). Luchando por mentes y corazones: Las batallas de la memoria en el Chile de Pinochet. Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales.
Tagle, M. (eds.) (1995). El Plebiscito del 5 de octubre de 1988. Santiago: Corporación Justicia y Democracia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revueltas. Revista Chilena de Historia Social Popular publishes exclusively under the Creative Commons CC BY NC SA 4.0 license, which requires:
- Attribution: The authorship of each material must be acknowledged, meaning the author's name must be displayed in a visible location. Likewise, the source must be cited, indicating an electronic address.
- Non-commercial: All materials published by the journal are distributed free of charge. The journal does not allow third parties to use the material for commercial purposes. Many of the publications are funded by public resources, and the journal publishes them free of charge to ensure wide distribution. Any commercial use of the publications is strictly prohibited.
- Share alike: Anyone is guaranteed the rights described in the "Open Access Policy" section, but must always respect the license under which the material is published. This requires that any use of our material must follow the same license.
- International: Our license ensures that the material is available without regional restrictions.
The copyright of each article acknowledges the authorship of its writers, who may use the material under the terms established by the license.