The magazine Orientación of the Escuela de Artes y Oficios de Toluca. Political militancy and sentimental education in the 1930s.
Keywords:
Orientación, sentimental education, print culture, activismAbstract
This article examines, through the magazine Orientación, the official journal of the Escuela de Artes y Oficios de Toluca, the processes of sentimental education that took place amongst students and workers of this institution. The aim of this exploration is to evaluate what were the main mechanisms that allowed the magazine's promoters to set up their perspective on gender relations in connection with local and national political changes. Ultimately, the objective is to question those views that have sought to provide uniformity to these social dynamics.
References
Bjerg, María. “Una genealogía de la historia de las emociones”. Quinto sol, vol.23, núm. 1 (2019): 1-20.
Brice Mondragón, Luis Felipe. “El Nacional Revolucionario como actor político en el proceso electoral de 1929”. Tesis de licenciatura en Ciencias de la Comunicación, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales – UNAM (México, 1995).
Buffington, Robert. A Sentimental Education for the Working Man. The Mexico City Penny Press, 1900-1910. Durham, NC: Duke University Press, 2015.
Civera, Alicia. “Mujeres, cultura escrita y escuela en el Estado de México durante la primera mitad del siglo XX”. Cuadernos Interculturales, vol. 7, núm. 12 (2009): 161-178.
Connell, Raewyn. Masculinities. Segunda edición. Berkeley: University of California Press, 2005.
López Sánchez, Oliva (coord.). Amor, desamor y modernidad. Régimen de una educación sentimental en México y América Latina (1900-1950). México: UNAM – FES Iztacala, 2021.
Miranda Guerrero, Roberto. “La vida de un obrero y la construcción de la masculinidad (1890-1940)”. En María Teresa Fernández Aceves et al. (coords.), Orden social e identidad de género. México, siglos XIX y XX. México: CIESAS-Guadalajara, 2006, 299-321.
Moraña, Mabel e Ignacio Sánchez Prado (eds.). El lenguaje de las emociones. Afecto y cultura en América Latina. Madrid – Frankfurt: Iberoamericana – Vervuert, 2012
Porter, Susie S. From Angel to Office Worker. Middle-Class Identity and Female Consciousness in Mexico, 1890-1950. Lincoln: University of Nebraska Press, 2018.
Rancière, Jacques. La noche de los proletarios: archivos del sueño obrero. Buenos Aires: Tinta Limón, 2010.
Rivera Mir, Sebastián. ““Yo nunca cargo pistola, pues esta solo la usan los hombres pendencieros”. Trabajadores de las artes gráficas y masculinidades en el México de la década de 1930”. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura, vol. 50, núm. 1 (2023): 379-418.
_________________, “Escuela, taller y centro editorial del Estado de México. La producción impresa de la Escuela de Artes y oficios de Toluca, 1936-1943”. En evaluación.
___________________ (coord.). ¿Dónde están los lectores? El ecosistema del libro en el Estado de México. Zinacantepec: El Colegio Mexiquense, 2024.
Salazar, Rosendo y José Escobedo. Las pugnas de la gleba. México: Editorial Avante, 1923.
Secretaría de Economía Nacional. Dirección General de Estadística. Primer censo industrial de 1930. Resúmenes generales por entidades, volumen II, Tomo XV. México: Secretaría de Economía Nacional. Dirección General de Estadística, 1933.
Serrano López, Atanasio. Ecos edayenses. Toluca: Juana de Asbaje – Escuela de escritores del Estado de México, 2010.
Torres, Claudia. “La propuesta editorial de Horacio Zúñiga en el campo literario de Toluca en la década de 1930”. Tesis de maestría, El Colegio Mexiquense, en proceso de elaboración.
Williams, Raymond. Marxismo y Literatura. Buenos Aires: Las Cuarenta, 2009.
Downloads
Published
Versions
- 2025-07-01 (2)
- 2025-07-01 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revueltas. Revista chilena de Historia Social Popular

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Revueltas. Revista Chilena de Historia Social Popular publishes exclusively under the Creative Commons CC BY NC SA 4.0 license, which requires:
- Attribution: The authorship of each material must be acknowledged, meaning the author's name must be displayed in a visible location. Likewise, the source must be cited, indicating an electronic address.
- Non-commercial: All materials published by the journal are distributed free of charge. The journal does not allow third parties to use the material for commercial purposes. Many of the publications are funded by public resources, and the journal publishes them free of charge to ensure wide distribution. Any commercial use of the publications is strictly prohibited.
- Share alike: Anyone is guaranteed the rights described in the "Open Access Policy" section, but must always respect the license under which the material is published. This requires that any use of our material must follow the same license.
- International: Our license ensures that the material is available without regional restrictions.
The copyright of each article acknowledges the authorship of its writers, who may use the material under the terms established by the license.