VIEWS FROM GENDER ON THE SECONDARY STUDENT MOVEMENT DURING THE 1980s.

Authors

  • Javiera Velásquez Meza Universidad de Santiago de Chile

Keywords:

Gender, Secondary student movement, Chilean dictatorship

Abstract

This article deals with the experiences of young women high school students belonging to the reorganized high school student movement against the Chilean dictatorship, during the 1980s. Through oral testimonies, we will recognize some conflicts subsumed in the structural analysis of the organization of high school. We observe that, although the secondary movement acted as a single body against the common enemy that was the dictatorship, the internal dynamics put into a gender perspective makes visible the tensions that affected not only women, but also men, who at a young age made important political commitments.

References

Álvarez, R. (2014). Las Juventudes Comunistas de Chile y el movimiento estudiantil secundario: un caso de radicalización política de masas en Chile (1983-1988). En Loyola, M. y Álvarez, R. (eds.), Un trébol de cuatro hojas. Las Juventudes Comunistas de Chile en el siglo XX (pp. 170-217). Santiago: Ariadna Ediciones.

Aróstegui, J. (2004). Retos de la memoria y trabajos de la Historia. En Pasado y Memoria. Revista de Historia Contemporánea (3): 5-36.

Azócar, J. (2016). La rebelión de los pingüinos: apuntes para una historia del movimiento estudiantil secundario en dictadura. Santiago: Ed. Memoria 80.

Carvajal, F. (2019). Pasados suspendidos. Estrategias represivas y tecnologías biopolíticas sobre las disidencias sexogenéricas durante la dictadura de Augusto Pinochet en Chile. En Páginas. Revista digital de la Escuela de Historia, Universidad Nacional de Rosario (N°27). Disponible en https://revistapaginas.unr.edu.ar/index.php/RevPaginas/article/view/366/478.

Dietrich, L. (2014). “La “compañera política”: mujeres militantes y espacios de “agencia” en insurgencias latinoamericanas”. En Revista Colombia Internacional (N°80), 83-133.

Downs, L. (2003). De la historia de las mujeres a la historia del género. En Berger, S., Feldner, H. y Passmore, K. (eds.), Escribir la historia. Teoría y práctica (pp. 261-281). Londres: Arnold Publishers. Traducción original.

Guevara, E. (2011). El socialismo y el hombre en Cuba. La Habana: Ocean Sur.

Necoechea, G. (2013). El proceso de politización desde una perspectiva de historia oral: militantes de izquierda latinoamericanos, 1960-1990. En Revista Tempos Históricos (N°17), 162-182.

Noguera, A. (2019). Revoltosas y revolucionarias. Mujeres y militancia en la Córdoba setentista. Córdoba: Ed. UNC.

Oberti, A. (2015). Las revolucionarias: militancia, vida cotidiana y afectividad en los setenta. Buenos Aires: EDHASA.

Rojas, J. (2009). Los estudiantes secundarios durante la Unidad Popular, 1970-1973. En Historia (n°42), 471-503.

Ruiz, M. y Vidaurrázaga, T. (2020). Cuerpos para armar. Enfoques culturales para el análisis de las militancias revolucionarias del Cono Sur latinoamericano. En Revista Izquierdas (N°49), 3587-3607.

Published

2022-08-02

How to Cite

Velásquez Meza, Javiera. “VIEWS FROM GENDER ON THE SECONDARY STUDENT MOVEMENT DURING THE 1980s”. Revueltas. Revista Chilena De Historia Social Popular, no. 6, Aug. 2022, pp. 53-78, https://revistarevueltas.cl/index.php/revueltas/article/view/103.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.