The City Faces Emergency: Art Actions during Chilean and Argentinian Dictatorships
Keywords:
art actions, social movements, South American dictatorshipsAbstract
During Chilean and Argentinian dictatorships (1973-1990; 1976-1983) several art actions were carried out in public spaces. Una milla de cruces sobre el pavimento and No+ in Chile as well as Siluetazo in Argentina, are examples of art actions that emerged outside the cultural institution. These art actions used certain strategies that allowed them to position themselves amidst social movements.
References
Aguerreberry, Rodolfo; Flores, Julio; Kewel, Guillermo. “Propuesta presentada a las Madres de la Plaza de Mayo” 1983. En El Siluetazo. Eds. Ana Longoni y Gustavo Bruzzone. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora, 2008.
Aguerreberry, Rodolfo; Flores, Julio; Kexel, Guillermo. “Las Siluetas”. 1996. En El siluetazo. Eds. Ana Longoni y Gustavo Bruzzone. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora, 2008.
Brito, Eugenia y Eltit, Diamela. Una milla de cruces sobre el pavimento. Santiago, Ediciones CADA. 1980.
Buntinx, Gustavo. “Desapariciones forzadas / resurrecciones míticas”. En El siluetazo. Eds. Ana Longoni y Gustavo Bruzzone. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora, 2008. p 259
CADA. Ruptura. Santiago. Ediciones CADA. 1982.
Cada día en Auschwitz. 1978.
Colectivo acciones de arte, Chile - 1979. Colectivo no + Rotterdam – diciembre – 1984
Hemispheric Institute. No + (1983 hasta el presente). En https://hemisphericinstitute.org/es/hidvl-collections/item/501-cada-no-mas.html.
Llamado a artistas desde el Colectivo Acciones de Arte, Chile. 1984.
Richard, Nelly. Márgenes e Instituciones. Arte en Chile desde 1973. Santiago, Metales Pesados, 2014 [1º ed. 1981].
Richard, Nelly. Una Mirada sobre el arte en Chile. Santiago. 1981.
Kexel, Guillermo. “Precisiones”. En El siluetazo. Eds. Ana Longoni y Gustavo Bruzzone. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora, 2008. p. 110-111.
Bibliografía
Brito, María Eugenia; Muñoz, Gonzalo; Eltit Diamela; Richard, Nelly; Zurita, Raúl. Desacato. Sobre la obra de Lotty Rosenfeld. Santiago. Francisco Zegers Editor. 1986.
Freire, Cristina. “Apuntes sobre el arte subterráneo en Latinoamérica, 1960-70”. En Sistemas, Acciones y Procesos 1965-1975. Ed. Rodrigo Alonso. Buenos Aires: Fundación Proa, 2011, pp. 42-47.
Giunta, Andrea. “Escritura en grisalla”. En El revés de la trama: Escritura sobre arte contemporáneo en Chile. Ed. Daniella González. Santiago: Ediciones de la Universidad Diego Portales, 2009, pp. 11-23.
Ivelic, Milan y Galáz, Gaspar. Chile arte actual. Santiago, Ediciones Universitarias de Valparaíso. 1988.
Longoni, Ana y Bruzzone, Gustavo (eds.). El Siluetazo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora, 2008.
MAC. Colección: arte experimental. Lotty Rosenfeld (Santiago, 1943). En: http://www.mac.uchile.cl/content/documento/2015/septiembre/lotty_rosenfeld.pdf.
Neustadt. Robert. CADA arte social. Santiago. Editorial Cuarto Propio. 2001.
Richard, Nelly. “Lo político en el arte: arte, política e instituciones”. E-Mispherica, Hemispheric Institute. 2009.
Shaw, Edward. Siluetas: la exhibición “artística” del año. En El siluetazo. Eds. Ana Longoni y Gustavo Bruzzone. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revueltas. Revista Chilena de Historia Social Popular publishes exclusively under the Creative Commons CC BY NC SA 4.0 license, which requires:
- Attribution: The authorship of each material must be acknowledged, meaning the author's name must be displayed in a visible location. Likewise, the source must be cited, indicating an electronic address.
- Non-commercial: All materials published by the journal are distributed free of charge. The journal does not allow third parties to use the material for commercial purposes. Many of the publications are funded by public resources, and the journal publishes them free of charge to ensure wide distribution. Any commercial use of the publications is strictly prohibited.
- Share alike: Anyone is guaranteed the rights described in the "Open Access Policy" section, but must always respect the license under which the material is published. This requires that any use of our material must follow the same license.
- International: Our license ensures that the material is available without regional restrictions.
The copyright of each article acknowledges the authorship of its writers, who may use the material under the terms established by the license.