An anthem of the peoples: 50 years of the song "The People United Will Never be Defeated"
Keywords:
Social biography of a song, political song, versions, social movementsAbstract
This article analyzes the social biography of the song “El pueblo unido jamás será vencido (The people united will never be defeated) composed by Sergio Ortega and Quilapayún to understand its relevance after 50 years of its release. Drawing from audio recordings, videos of live performances, archival documents, and interviews, it seeks to reveal how different social movements, internationally, have adapted and used the song. In tracing its social biography, this research shows how the song has transformed into an international political anthem, becoming meaningful for a diverse range of social movements.
References
Black, A. (2018). “Canto Libre”: Folk music and solidarity in the Americas. En Stites Mor, J y M. Suescun Pozas (eds.), The art of solidarity: visual and performative politics in cold war Latin America (pp.117-145). Austin: University of Texas Press.
Bradley, L. (2006). Brecht and Political Theatre: The Mother on Stage. Oxford: Oxford University Press.
Carrasco, E. (2003). Quilapayún: La revolución y las estrellas. Santiago: RIL
DeNora, T. (2000). Music in Everyday Life. Cambridge-Obeikan: Cambridge.
Eyerman, R, y Jamison, A. (1998). Music and Social Movements: Mobilizing Traditions in the Twentieth Century. Cambridge: Cambridge University Press.
Farías, M. (2014). Reconstruyendo el sonido de la escena: Músicos de teatro en Chile 1947-1987. Santiago: Cuarto Propio.
Gavagnin, S., Jordán, L. y Rodríguez, J. (2022). “Fronteras porosas, sonidos conectados: transnacionalidad de la Nueva Canción a través de sus escritos”. Cuadernos de Música Iberoamericana (N°35), 39-71.
Gómez, M. (2015). El pueblo unido, jamás será vencido! Circulation internationale et réception d’un chant politique, (1973-1983). En Fléchet, A. y Lévy, M.F (eds.), Littératures et musiques dans la mondialisation, XXe-XXIe siècles, (pp. 127-136), París: Publications de la Sorbonne.
Karmy, E. (2012). “‘Ecos de un tiempo distante’. La Cantata Popular Santa María de Iquique (Luis Advis – Quilapayún) y sus resignificaciones sociales a 40 años de su estreno.” Tesis de Magíster, Universidad de Chile.
Karmy, E. (2020). No basta solo el lamento: Significaciones de la Cantata Popular Santa María De Iquique en 1970. En Ramírez Lorca, P y De Vicente Hernando, C. (eds) Ahí donde todo comienza. Indagaciones sobre la Cantata Popular Santa María de Iquique. (pp. 141-189) Madrid: Libros Corrientes.
Karmy, E. y Schmiedecke, N. (2020). “Como se le habla a un hermano”: la solidaridad hacia Cuba y Vietnam en la Nueva Canción Chilena (1967-1973). Secuencia (N° 108), https://doi.org/10.18234/secuencia.v0i108.1834
López Cano, R. (2011). Lo original de la versión. De la ontología a la pragmática de la versión en la música popular urbana”. Consensus (N° 1), 57-82.
Mamani, A. (2013). “El equipaje del destierro”. Exilio, diáspora y resistencia de la Nueva Canción Chilena (1973-1981). Divergencia (N°3), 9-35.
Manabe, N. (2016). The Unending History of Protest Music. Responses to Peter Manuel’s “World Music and Activism Since the End of History [sic]. Music & Politics (N°1). https://doi.org/10.3998/mp.9460447.0011.102
Manabe, N. (2019). Chants of the Resistance: Flow, Memory, and Inclusivity. Music and Politics (N°1), 1-19.
Martí, J. (1995). La idea de la ‘relevancia social’ aplicada al estudio del fenómeno musical. Trans-Revista Transcultural de Música (N°1), artículo 8. http://www.sibetrans.com/trans/articulo/301/la-idea-de-relevancia-social-aplicada-al-estudio-del-fenomeno-musical
Marx, K. y Engels, F. (2022 [1848]). Manifiesto Comunista. Traducción de Pedro Ribas. Barcelona: Editorial Alma.
McSherry, P. (2017). The Political Impact of Chilean New Song in Exile. Latin American Perspectives (N°5), 13-29.
Mendívil, J. (2013). The song remains the same? Sobre las biografías sociales y personalizadas de las canciones. El oído pensante (N°2), 1-27.
Mumford, M. (2009). Bertolt Brecht. New York: Routledge.
Napolitano, M. (2011). A relação entre arte e política: uma introdução A relação entre arte e política: uma introdução teórico-metodológica”. Temáticas (N°37), 25-56.
Ortega, S. (1980). Algunas experiencias marginales en torno al aprendizaje de la música. Boletín Música Casa de las Américas (N° 81-82), 33-50.
Peña, P. (2014). ¿Doctos Populares? Advis Ortega y Becerra, trilogía de límites confusos en el seno de la nueva canción chilena. En Karmy, E y Farías, M (eds.) Palimpsestos Sonoros: Reflexiones sobre la Nueva Canción Chilena (pp. 117-137), Santiago: Ceibo.
Revill, G. (2000). Music and the politics of sound: nationalism, citizenship, and auditory space. Environment and Planning D: Society and Space (N°5), 597–613.
Rodríguez, J. (2014). “Trayectorias de la Nueva Canción Chilena en Europa (1968-1990)”. En Palimpsestos Sonoros: Reflexiones sobre la Nueva Canción Chilena, editado por Eileen Karmy y Martín Farías (pp. 219-238), Santiago: Ceibo.
Rodríguez, J. (2017). El folklore como agente político: la Nueva Canción Chilena y la diplomacia musical (1970-1973), Nuevo Mundo Mundos Nuevos.
Rojas Sahurie, P. (2022). ¿La voz del hombre nuevo?: Masculinidad y Nueva Canción Chilena. Diagonal. An Ibero-American Music Review (No 1), 1-20.
Schmiedecke, N. (2015). Ambições e vocações cruzadas: a cantata popular Santa María de Iquique (1970), Música Popular em Revista, Campinas (N°1), 6-26.
Schmiedecke, N. (2019). O panfleto político na Nova Canção Chilena durante a Unidade Popular: entre o “amor ao processo” e o “terrorismo musical”. História Unisinos (N°1), 84-95.
Stites Mor, J. y Suescun Pozas, M. (2018). “Introduction: Transnational pathways of empathy in the Americas”. En Stites Mor, J. y Suescun Pozas, M. (eds) The art of solidarity: visual and performative politics in cold war Latin America (pp. 1-20). Austin: University of Texas Press.
Street, J. (2012). Music and politics. Cambridge: Polity Press.
Street, J. (2014). “Music as Political Communication”. En Jamieson, K. y Kenski, K. (eds.), The Oxford Handbook of Political Communication (pp. 1-14). Oxford: Oxford University Press.
Turino, T. (2008). Music as social life: The politics of participation. Chicago, University Chicago Press.
Vila, P. (2014). “Introduction”. En Vila, P. (ed.) The Militant Song Movement in Latin America: Chile, Uruguay, and Argentina (pp. 1-17). Lanham: Lexington Books.
Fuentes primarias
Audiovisuales
Aaltonen, J. (2017). Lauluja utopiasta. 57 minutos.
Moris, G., Gagnon, K. y Taverna, O. (1972). Explotación del hombre por el hombre. 40 minutos.
Entrevistas
Banda Dignidad (2023). Entrevistados por… 21 de abril. Santiago
Carrasco, E. (2021). Entrevistado por…. 2 de noviembre. Santiago.
Fanfare Invisible. (2022). Entrevistados por… 2 de marzo. París.
Hoffmann-Moeller, C. (2022). Entrevistada por… Noviembre, Berlín.
Kamu, M. (2022) Entrevistada por… 20 de noviembre, Helsinki.
Ohkuma, W. (2023). Entrevistados por… 12 de mayo, Tokio.
Discografía
A-Musik. 1984. E Kú Ìrójú. Tokio: Zeitgenössische Musik Disk, vinilo LP.
Angelika Sacher & Klaus Bergmaier. 2019. Wann, wenn nicht jetzt?. Viena: Preiser, CD.
Bremer Chor Die Zeitgenossen & Gruppe Argus. 1978. Lieder Zur Internationalen Solidarität. Ottersberg: Verlag Atelier Im Bauernhaus, vinilo LP.
Bremer Chor Die Zeitgenossen. 1981. Oktober Ist Frühling. Dortmund: Pläne, vinilo LP.
Folket I Ton. 1979. Det Spirar En Upprorets Blomma. Morjärv: Kamlungeforsens Brus, vinilo, LP.
Fria Proteatern. 1973. Typerna Och Draken. Estocolmo: Folksång, vinilo LP.
Fria Proteatern. 1974. Koncert I København Okt. 1973. Copenhague: Demos, vinilo LP.
Fria Proteatern. 1974. Chile. Stockholm: Folksång, vinilo single 45rpm.
Hannes Wader. 1977. Hannes Wader Singt Arbeiterlieder. Hamburgo: Philips, vinilo LP.
Hanns-Eisler-Chor. 1975. Hanns-Eisler-Chor. Dortmund: Pläne, vinilo LP.
Inti Illimani / Quinteto Tiempo, Agitprop y Oktoberklub Berlin. 1973. Solidarität mit Chile. Berlin: Eterna, vinilo single 45rpm.
Kapelle Vorwärts. 2012. Solidaarisuus. Göttingen: Mad Butcher Records, CD.
Luis Cilia. 1974. O Povo Unido Jamais Sera Vencido. Lisboa: Orfeu, vinilo single 45rpm.
Oktoberklub. 1973. Aha. Berlin: AMIGA, vinilo LP.
Quilapayún. 1974. El Pueblo Unido Jamas Sera Vencido, Yhtenäistä Kansaa Ei Voi Koskaan Voittaa. Helsinki: Eteenpain, vinilo LP.
Quinteto Tiempo. 1975. Quinteto Tiempo. Buenos Aires: EMI Odeon, vinilo LP.
Quinteto Tiempo. 1975. El pueblo unido. Berlin: AMIGA, vinilo LP.
VV.AA. 1973. Primer festival internacional de la canción popular. Santiago: Dicap, vinilo LP.
VV.AA. 1973. Politische Lieder - Originalaufnahmen Von Den Tagen Des Politischen Liedes Zu Den X. Weltfestspielen. Berlín: Eterna, vinilo LP.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revueltas. Revista Chilena de Historia Social Popular publishes exclusively under the Creative Commons CC BY NC SA 4.0 license, which requires:
- Attribution: The authorship of each material must be acknowledged, meaning the author's name must be displayed in a visible location. Likewise, the source must be cited, indicating an electronic address.
- Non-commercial: All materials published by the journal are distributed free of charge. The journal does not allow third parties to use the material for commercial purposes. Many of the publications are funded by public resources, and the journal publishes them free of charge to ensure wide distribution. Any commercial use of the publications is strictly prohibited.
- Share alike: Anyone is guaranteed the rights described in the "Open Access Policy" section, but must always respect the license under which the material is published. This requires that any use of our material must follow the same license.
- International: Our license ensures that the material is available without regional restrictions.
The copyright of each article acknowledges the authorship of its writers, who may use the material under the terms established by the license.