A social class for Argentine teachers between the 1910s and 1920s.

Authors

Keywords:

Teachers' Trade Unions, Teacher Identity, Strikes, Middle Class History

Abstract

The teacher Luis Sixto Clara was a member of several teaching association since 1912 and participated that year in the strike of the National League of Teachers in Buenos Aires. In 1917 he was suspended for expressing “ideas not appropriate to his function”, according to the CNE.

Clara's professional and union paths and her ideas, expressed especially in The middle class and its derivation towards the proletariat, a book that he wrote in the hectic biennium 1919-1920, will allow us to address here both the first struggles and teaching associations in Argentina as the historical construction of the class identity of the collective.

References

Adamovsky, E. (2009) Historia de la clase media argentina. Apogeo y decadencia de una ilusión, 1919-2003. Buenos Aires: Planeta.

Alliaud, A. (2007). Los maestros y su historia. Buenos Aires: Editorial Granica.

Arata, N. (2013). Presentación. En J. R. Barcos (Ed.), Cómo educa el Estado a tu hijo y otros escritos. Gonnet: UNIPE Editorial.

Ascolani, A. (1999). ¿Apóstoles laicos, burocracia estatal o sindicalistas? Dilemas y prácticas del gremialismo docente en Argentina (1916/1943). Anuario De Historia De La Educación (2), 87-102.

Bauman, Z. (2011). Memorias de clase. La prehistoria y la sobrevida de las clases. Buenos Aires: Nueva Visión.

Casas, E. (2017) Maestros argentinos: patriotas y nacionalistas. La pedagogía de la patria en las escuelas primarias (1930-1940).(2017). Revista ABRA, 37(54), 1-14. https://doi.org/10.15359/abra.37-54.1

Donaire, R. (2009). ¿Desaparición o difusión de la “identidad de clase trabajadora”? Reflexiones a partir del análisis de elementos de percepción de clase entre docentes. Revista Conflicto Social, 2(1), 135-167.

Falcón, R., & Monserrat, A. (2000). Estado, empresas, trabajadores y sindicatos. En R. Falcón (Ed.), Nueva Historia Argentina. Tomo VI: Democracia, conflicto social y renovación de ideas (1916-1930). Buenos Aires: Sudamericana.

Garguin, E. (2014). Intersecciones entre clase y género en la construcción social del magisterio: La Asociación de Maestros de la Provincia de Buenos Aires durante las primeras décadas del siglo XX. En E. Adamovsky, S. Visacovsky, & P. B. Vargas (Eds.), Clases medias: Nuevos enfoques desde la sociología, la historia y la antropología (pp. 167-191). Buenos Aires: Ariel.

Garguin, Enrique (2009) ‘Los argentinos descendemos de los barcos’ Articulación racial de la identidad de clase media en Argentina (1920-1960)”, en Visacovsky, S. y Garguin, E. (comp.). Moralidades, economías e identidades de clase media. Estudios históricos y etnográficos. Buenos Aires: Antropofagia.

Lionetti, L. (2007). La misión política de la escuela pública: la formación de los ciudadanos en Argentina, 1870-1916. Buenos Aires: Editorial Miño y Dávila.

López Cantera, M. (2019). Orígenes y consolidación del anticomunismo argentino (1917-1943). Tesis Doctoral. Facultad de Filosofía y Letras, UBA

Mannocchi, C. (2013). Huelga de maestros en 1912: En contra del Estado educador y del docente servil. Anuario De Historia De La Educación, 14(1), 43-64.

McGee Deutsch, S. (2003). Contrarrevolución en la Argentina 1900-1932. La Liga Patriótica Argentina. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.

Nigro, J. C. (1984). La lucha de los maestros. Buenos Aires: Confederación de Maestros.

Saítta, S. (1998). Regueros de tinta. El diario CRÍTICA en la década de 1920. Buenos Aires: Sudamericana.

Scott, J.W (2008) Género e historia. México DF: Fondo de Cultura Económica.

Tedesco, J. C. (1982). Educación y sociedad en la Argentina (1880-1900). Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.

Vázquez, S., & Balduzzi, J. (2000). De apóstoles a trabajadores. Luchas por la unidad sindical docente 1957-1973. Buenos Aires: Instituto de Investigaciones educativas Marina Vilte.

Published

2024-12-31

How to Cite

Mannocchi, Cintia Mariela. “A Social Class for Argentine Teachers Between the 1910s and 1920s”. Revueltas. Revista Chilena De Historia Social Popular, no. 10, Dec. 2024, https://revistarevueltas.cl/index.php/revueltas/article/view/247.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.