La Historia de la clase media y las emociones. Caminos posibles
Keywords:
middle class, emotions, class identity., middle class, emotions, class idnetityAbstract
The following reflection exercise aims to make a contribution to the history of the Argentine middle class and its identity construction to the extent that it opens a space in the field of analysis for emotions. We conceive that emotional aspects are essential when historicizing when, in what way and under what circumstances a middle class identity emerges. As well as the changes given inside it. To do this, we share theoretical and methodological paths that are as possible as they are debatable, which already formed our own investigative work and articulate some tools and concepts from the sociocultural studies and the sociology of emotions in a heterodox way.
References
Adamovsky, E. (2009). Historia de la clase media argentina. Apogeo y decadencia de una ilusión, 1919-2003. Buenos Aires: Planeta.
Adamovsky, S. Visacovsky y P. Vargas (Comps.) (2014). Clases medias : Nuevos enfoques desde la sociología, la historia y la antropología. Buenos Aires : Ariel.
Camarero, H. (2007). Consideraciones sobre la historia social de la Argentina urbana en las décadas de 1920 y 1930: clase obrera y sectores populares. Nuevo Topo. Revista de historia y pensamiento crítico, 4, 35-60.
Elias, N. (1993). El proceso de la civilización. Investigaciones sociogenéticas y psicogenéticas. México: Fondo de Cultura Económica.
Garguin, E. (2009). ‘Los argentinos descendemos de los barcos’. Articulación racial de la identidad de clase media en Argentina (1920-1960). En E. Garguin & S. Visacovsky (Eds.), Moralidades, economías e identidades de clase media. Estudios históricos y etnográficos (pp. 61-95). Buenos Aires: Antropfagia.
Germani, G. (1943). Sociografía de la clase media en Buenos Aires: Las características culturales de la clase media de Buenos Aires estudiadas a través de la forma de empleo de las horas libres. Boletín del Instituto de Sociología, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires, 2.
Gutierrez, Leandro y Romero, Luis A. (2007). Sectores populares, cultura y política. Buenos Aires en la entreguerra. Buenos Aires:
Hochschild, A. R. (1979). Emotion work, feeling rules, and social structure. American Journal of Sociology, 85(3), 551-575.
Hochschild, A. R. (2009). La mercantilización de la vida íntima. Apuntes de la casa y el trabajo. Buenos Aires: Katz.
Hora, R., & Losada, L. (2011). Clases altas y clases medias en la Argentina, 1880-1930: notas para una agenda de investigación. Desarrollo Económico, 50(200), 611-630
Hunt, L. (2009). La invención de los Derechos Humanos. Barcelona: Tusquets.
Illouz, E. (2007). Intimidades congeladas. Las emociones en el capitalismo. Madrid: Katz.
Jasper, J. M. (1997). The Art Moral of Protest: Culture, Biography, and Creativity in Social Movements. Chicago: University Chicago Press.
Jasper, J. M. (1997). The Art Moral of Protest: Culture, Biography, and Creativity in Social Movements. Chicago: University Chicago Press.
Jauretche, A. (1966). El medio pelo en la sociedad argentina (Apuntes para una sociología nacional). Buenos Aires: Peña Lillo.
Karush, M. (2013). Cultura de clase: Radio y cine en la creación de una Argentina dividida (1920-1946). Buenos Aires: Ariel.
Kemper, T. D. (1978). A Social Interactional Theory of Emotions. Nueva York: John Wiley & Sons.
Reddy, W. (2001). The navigation of feeling: A framework for the history of emotions. Cambridge: Cambridge University Press.
Rosenwein, B. H. (2006). Emotional Communities in the Early Middle Ages. Ithaca/Londres: Cornell University Press.
Scheff, T. (1988). Shame and Conformity: The Deference – Emotion System. American Sociological Review, 53(3), 395-406.
Scribano, A., & Artese, M. (2012). Emociones y Acciones Colectivas. Un bosquejo preliminar de su situación hoy. En A. L. Cervio (Ed.), Las tramas del sentir. Ensayos desde una sociología de los cuerpos y las emociones (pp. 85-114). Buenos Aires: Estudios Sociológicos.
Sebreli, J. J. (2003). Buenos Aires, vida cotidiana y alienacion & Buenos Aires, ciudad en crisis. Buenos Aires: Sudamericana. Siglo xxi.
Svampa, M. (2005). La sociedad excluyente. La Argentina bajo el signo del neoliberalismo. Buenos Aires: Taurus.
Svampa, M. (Ed.) (2000). Desde abajo. La transformación de las identidades sociales. Buenos Aires: Biblos.
Visacovsky, S., & Garguin, E. (2021). Argentina y sus clases medias: panoramas de la investigación empírica en ciencias sociales. Buenos Aires: Biblos.
Visacovsky, Sergio y Garguin, Enrique (comps.) (2009). Moralidades, economías e identidades de clase media. Estudios históricos y etnográficos. Buenos Aires: Antropofagia.
Williams, R. (2000). Marxismo y literatura. Barcelona: Ed. Península.
Wortman, A. (Ed.) (2003). Pensar las clases medias. Consumos culturales y estilos de vida urbanos en la Argentina de los noventa. Buenos Aires: La Crujía Ediciones.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revueltas. Revista Chilena de Historia Social Popular publishes exclusively under the Creative Commons CC BY NC SA 4.0 license, which requires:
- Attribution: The authorship of each material must be acknowledged, meaning the author's name must be displayed in a visible location. Likewise, the source must be cited, indicating an electronic address.
- Non-commercial: All materials published by the journal are distributed free of charge. The journal does not allow third parties to use the material for commercial purposes. Many of the publications are funded by public resources, and the journal publishes them free of charge to ensure wide distribution. Any commercial use of the publications is strictly prohibited.
- Share alike: Anyone is guaranteed the rights described in the "Open Access Policy" section, but must always respect the license under which the material is published. This requires that any use of our material must follow the same license.
- International: Our license ensures that the material is available without regional restrictions.
The copyright of each article acknowledges the authorship of its writers, who may use the material under the terms established by the license.