The first struggles of the Federation of Tertiary Students in Argentina during the last democratic transition (1983-1985)
Keywords:
Higher Teacher Training Institutions, democratic transition, Tertiary Students Federation, first demandsAbstract
This paper anticipates advances of the research that will lead to my Doctoral Thesis on the recent history of Higher Teacher Training Institutions in the currently called Autonomous City of Buenos Aires, Argentina. In particular, it deals with the emergence of the first Federation of Tertiary Students between 1983 and 1985. First, it reconstructs the rhythms and singularities of the first struggles faced by the student teachers' movement in post-dictatorial contexts. Then, it focuses on the passage of this emerging movement towards its institutionalization as a student federation. Finally, it concludes by reflecting on the relevance of this process for the recovery of institutional democracies in the sub-circuit of teacher training belonging to Higher Education.
References
Ball, S, y Youdell, D. (2008). Privatización encubierta en la educación pública. Internacional de la Educación.
Benjamin, W. (2005). Tesis sobre la Filosofía de la Historia. Consultado el 8 de julio de 2022: es.wikipedia.org/
De Sousa Santos, B. (2006). Renovar la teoría crítica y reinventar la emancipación social. Buenos Aires: CLACSO.
Castillejo Cuellar, A. (2016). Violencia, Inasibilidad y la legibilidad del pasado. Una crítica a la operación archivística en Gorbach y Rufer (In) disciplinar la investigación. Buenos Aires: Siglo XXI.
Creta, F. y Echenique, M. (2018). La vuelta de la democracia en el Acosta. Revista Mucho más que 2, (Nº 1), 22-23.
Medrazza, S. A et.al. (2008). Estudios postcoloniales: Ensayos Fundamentales. Madrid: Traficantes de Sueños.
Muller, C. (2015). Fondos bibliotecarios en movimiento: las colecciones digitales del Instituto Iberoamericano de Berlín. MERIDIONAL Revista Chilena de Estudios Latinoamericanos
Número 5, octubre 2015, 103-107
Ramos Gonzales, J. (2021 a). La experiencia estudiantil en las Instituciones de Formación Docente en contexto de la guerra por las Islas Malvinas. Revista de Educación (Nº23), 39-55.
______________ (2021c). Aportes para la comprensión del resurgir en el movimiento estudiantil terciario (1979-1981). Realidad Económica (Nº343), 77-114.
____________. (2022). El Proyecto Educativo Autoritario y los Lineamientos Destinados a La formación Docente Durante La última Dictadura cívico-Militar En Argentina». Analecta Política 12 (23):1-19.
Rockwell, E. (1990). De huellas, bardas y veredas: una historia cotidiana en la escuela. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Rufer, M. (2010). La nación en escenas. Memoria pública y usos del pasado en contextos poscoloniales. Ciudad de México: El Colegio de México.
Rufer, M. y Gorbach, F. (2016). (In)disciplinar la investigación. Archivo, trabajo de campo y escritura. Ciudad de México: Universidad Autónoma Metropolitana.
Sautu, R. (2010). Manual de metodología. Buenos Aires: Clacso.
WANSCHELBAUM, C. (2013). “La educación en la postdictadura (1983-1989). El proyecto educativo democrático: una pedagogía de la hegemonía”. En: Revista Contextos de Educación. Vol. 13,
__________________. (2014). La educación durante el gobierno de Raúl Alfonsín (Argentina, 1983- 1989). Revista Ciencia, Docencia y Tecnología (Nº 48), 75-112.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revueltas. Revista Chilena de Historia Social Popular publishes exclusively under the Creative Commons CC BY NC SA 4.0 license, which requires:
- Attribution: The authorship of each material must be acknowledged, meaning the author's name must be displayed in a visible location. Likewise, the source must be cited, indicating an electronic address.
- Non-commercial: All materials published by the journal are distributed free of charge. The journal does not allow third parties to use the material for commercial purposes. Many of the publications are funded by public resources, and the journal publishes them free of charge to ensure wide distribution. Any commercial use of the publications is strictly prohibited.
- Share alike: Anyone is guaranteed the rights described in the "Open Access Policy" section, but must always respect the license under which the material is published. This requires that any use of our material must follow the same license.
- International: Our license ensures that the material is available without regional restrictions.
The copyright of each article acknowledges the authorship of its writers, who may use the material under the terms established by the license.