The class in the Street. Teachers conflictivity in the 2001 crisis in Entre Ríos.
Keywords:
Teachers, Social Conflict , Crisis of 2001, Entre RíosAbstract
The article aims to describe the conflictive dynamics of education workers from Entre Ríos during the organic crisis of 2001. In this first approach the emphasis will be on the historical reconstruction of the process, in order to analyze the forms of struggle and organization that the education workers gave to him, the content of their claims and the way in which they established alliances and coordinated actions with others sectors. For this purpose, will be used a newspaper source (“El Diario”) and testimonies from in-depth interviews with key actors to complement the information. The approach will have a qualitative focusing.
References
Catelotti, K. y Medina, N. (2019). Los sindicatos docentes entrerrianos y su posicionamiento frente a las tensiones, alineamientos y estrategias de la CGT a nivel nacional. En XVII Jornadas Interescuelas/Departamento de Historia. Universidad Nacional de Catamarca.
Donaire, R. (2012). Los docentes en el siglo XXI. ¿Empobrecidos o proletarizados? Buenos Aires: Siglo XXI.
González, H. (2014). Transformar el trabajo docente para transformar la escuela. En Anuario del Instituto de Investigaciones y Estadísticas de la Asociación Gremial del Magisterio de Entre Ríos (Año 1 N°1). 71-92.
Gramsci, A. (2003). Notas sobre Maquiavelo, sobre la política y sobre el Estado moderno. Buenos Aires: Nueva Visión.
Jaimovic, A., Migliavacca, A., Pasmanik, Y. y Safocarda, F. (2004). Reformas neoliberales, condiciones laborales y estatutos docentes. Buenos Aires: Centro Cultural de Cooperación.
Marín, J. C. (2009). Leyendo a Clausewitz. Cuaderno 8. Buenos Aires: PICASO.
Martínez Bonafé, J. (1999). Trabajar en la escuela. Profesorado y reformas en el umbral del siglo XXI. Madrid: Miño y Dávila Editores
Migliavacca, A., (2011). La protesta docente en la década de 1990. Experiencias de organización sindical en la provincia de Buenos Aires. Tesis de Maestría en Política y Gestión de la Educación. Luján: Universidad Nacional de Luján
Saforcada F. (2012). Las leyes de educación después de los años 90: de la hegemonía neoliberal al post consenso de Washington. Persistencias, sincretismos y transformaciones. En Feldfeber, M. y Gluz, N. (coords.), Las políticas educativas después de los ́90. Regulaciones, actores y procesos. Buenos Aires: CLACSO.
Tálamo, F. y Rozados, M. (2017). El conflicto docente en Entre Ríos: notas sobre la experiencia de la lucha sindical en el marco de la huelga del año 2003. En Anuario del Instituto de Investigaciones y Estadísticas de AGMER 2017. 05-13
Tálamo, F., Rozados, M. y De Rosa, N. (2019). Experiencias de resistencia y organización docente en la provincia de Entre Ríos en el contexto de la última dictadura. En Tálamo, F. y Rozados, M. (Comps). Política educativa, sindicalismo y trabajo docente. Paraná: Agmer.
Tarrow, S. (1997). Poder en movimiento. Movimientos sociales, acción colectiva y política de masas en el Estado moderno. Madrid: Alianza.
Tejada Gómez, M. y Becher, P. (2022). Conflictividad y organización sindical docente: el caso del Escuelazo en Bahía Blanca (2001). En Crítica y Resistencias (N° 14). 183-203.
Downloads
Published
Versions
- 2025-07-01 (2)
- 2025-07-01 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revueltas. Revista chilena de Historia Social Popular

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Revueltas. Revista Chilena de Historia Social Popular publishes exclusively under the Creative Commons CC BY NC SA 4.0 license, which requires:
- Attribution: The authorship of each material must be acknowledged, meaning the author's name must be displayed in a visible location. Likewise, the source must be cited, indicating an electronic address.
- Non-commercial: All materials published by the journal are distributed free of charge. The journal does not allow third parties to use the material for commercial purposes. Many of the publications are funded by public resources, and the journal publishes them free of charge to ensure wide distribution. Any commercial use of the publications is strictly prohibited.
- Share alike: Anyone is guaranteed the rights described in the "Open Access Policy" section, but must always respect the license under which the material is published. This requires that any use of our material must follow the same license.
- International: Our license ensures that the material is available without regional restrictions.
The copyright of each article acknowledges the authorship of its writers, who may use the material under the terms established by the license.