Dilemmas in the construction of the teaching unit: chilean teacher associations
Keywords:
Teacher unions, Teacher associations, Professional associationsAbstract
The concept of magisterial unity within educational associations is a complex one, articulated through various interpretations and practices that reflect cohesion and historical divisions among teaching staff. Through 30 interviews with teachers affiliated with different associations, interpretations and strategies developed to build unity are analysed. The findings reveal that unity is constructed as a circumstantial strategy, often related to an idealised past of civic engagement. However, today it faces tensions and dilemmas due to ideological diversity and differing understandings of work. This challenges the reconfigurations of union within a fractured political framework
References
Anderson, G. y Cohen, M. (2015). “Redesigning the identities of teachers and leaders: a framework for studying New Professionalism and educator resistance.” Education Policy Analysis Archives 23, no. 85: 1-12. https://doi.org/10.14507/epaa.v23.2086
Apple, M. (2023). “On the role of teacher unions in social justice.” Educational Policy 37, no. 4: 1179-1188. https://doi.org/10.1177/08959048211049418
Bellido de Luna, D. (2021). “Despolitización del movimiento laboral chileno: análisis desde la perspectiva de acción política como estrategia de revitalización sindical.” Sociología del Trabajo 98, no. 1: 85-96. https://doi.org/10.5209/stra.70000.
Braun, V. y Clarke, V. (2019). “Reflecting on reflexive thematic analysis.” Qualitative Research in Sport, Exercise and Health 11, no. 4: 589-597. https://doi.org/10.1080/2159676X.2019.1628806.
Caiceo, J. (2003). “Formación de profesores: el largo camino hacia la profesionalización docente.” Revista Virtual Intramuros, 1, no.1: 1-15.
Castro, C. (2023). “Profesorado chileno en dictadura: entre militancia política y búsqueda de reconocimiento.” Educação & Sociedade 44: e261883. https://doi.org/10.1590/ES.261883.
Collao, P. y Rotiman, S. (2015). “Más allá de la revitalización sindical: la subjetivación política de los trabajadores.” En Recomposición del capital y respuestas sindicales en Argentina, compilado por M. Delfini y J. Montes, 145-176. Argentina: Ediciones UNGS.
Ferreira, A. y Bittar, M. (2006). “A ditadura militar e a proletarização dos professores”. Educação & Sociedade 27, no. 97: 1159–79. https://doi.org/10.1590/S0101-73302006000400005.
Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. 2da ed. Madrid: Ediciones Morata.
Free Ramos, F. (2023). “Teacher Activists’ Praxis in the Movement Against Privatization and School Closures in Oakland.” Critical Studies in Education 64, no. 2: 118-133. https://doi.org/10.1080/17508487.2022.2039737.
Gil, J., León, J. y Morales, M. (2017). “Los paradigmas de investigación educativa, desde una perspectiva crítica”. Revista Conrado, 13, no 58: 72–74. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/476
Gudelevicius, M. (2010). “Modalidades y Diseño de la Represión Hacia Maestros Durante la Última Dictadura en Argentina.” En VI Jornadas de Sociología de la UNLP. Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Departamento de Sociología.
Hernández-Díaz, J. (2014). “Asociacionismo y sindicalismo docente durante la transición en España (1970-1983).” Aula: Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca 20, no. 1: 135-158. https://doi.org/10.14201/12566.
Martín-Crespo, C. y Salamanca, A. (2007). "El muestreo en la investigación cualitativa" NURE Investigación 27, no. 1: 13-27.
Matamoros, C. (2017): “Tensiones en el sindicalismo chileno docente durante el Gobierno de Lagos, 2000-2005.” En Trabajadores y Trabajadoras. Procesos y Acción Sindical en el Neoliberalismo Chileno 1979-2017, compilado por J. Ponce, C. Santibañez, y J. Pinto, 203-242. Editorial América en Movimiento.
Matamoros, C. (2020). “La Investigación Sobre Sindicalismo Docente en Chile: Avances y Vacíos en su Consolidación.” Revista Divergencia 14, no. 9: 83-114. https://www.revistadivergencia.cl/articulos/la-investigacion-sobre-sindicalismo-docente-en-chile-avances-y-vacios-en-su-consolidacion/.
Matamoros, C. y Álvarez, R. (2021) “Organizaciones Sindicales en Liceos Técnicos Profesionales. Entre la Renovación y la Postergación. Chile, 1983-1993.” Revista Páginas 14, no. 34: 1-18. https://doi.org/10.35305/rp.v14i34.589.
McCollow, J. (2017). “Teacher Unions.” Oxford Research Encyclopedia of Education. Last modified September 26. https://oxfordre.com/education/view/10.1093/acrefore/9780190264093.001.0001/acrefore-9780190264093-e-201.
Muñoz-Tamayo, V. y Duran-Migliardi. C. (2019). “Young people, politics and student movements in recent Chile. sociopolitical cycles between 1967 and 2017.” Izquierdas 45, no 1: 129-159. https://doi.org/10.4067/S0718-50492019000100129.
Muñoz-Tamayo, V. (2018). “La Cuestión Generacional en el Discurso del Gremialismo y la Unión Demócrata Independiente Durante la Dictadura de Pinochet.” Revista de Historia y Geografía 39, no 1: 99-119. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7369097.
Navarrete, A. (2020). La primavera docente: profesores y profesoras, un actor en movimiento. Chile 2014-2016. Santiago: Ediciones Escaparate.
Oldham, S. (2020). “Teaching Labor Unionism in Schools Towards Economic and Social Justice.” Critical Education 11, no. 6: 1-17. https://doi.org/10.14288/ce.v11i6.186477.
Orellana-Fernández, R. et al. (2020). “Profesores en dictadura y democracia: perspectiva biográfica de docentes en fin de carrera profesional.” Revista Brasileira de Educação 25, no. e250007: 1-19. https://doi.org/10.1590/S1413-24782019250007.
Ortiz-Mallegas, S., Carrasco-Aguilar, C. y Lamas-Aicón, M. (2022). “Luchando por lo colectivo: significados de profesores organizados.” Revista Brasileira de Educação 27, no. e270040: 1-23. https://doi.org/10.1590/s1413-24782022270040.
Ortiz-Mallegas, S. y Torres, M. (2023). “Participación política y militancia docente: tensiones desde nuevos asociacionismos del profesorado chileno.” Educação & Sociedade 44, no. e268925: 1-22. https://doi.org/10.1590/ES.268925.
Ortiz-Mallegas, S., Carrasco-Aguilar, C. y López, V. (2024). “La organización docente en el nivel escolar: Implicancias para el profesorado organizado.” Revista Mexicana de Investigación Educativa 29, no. 101: 365-388.
Reyes-Aliaga, R. (2021). “Del proyecto a la disputa: continuidades y rupturas del magisterio demócrata cristiano en la construcción de un colegio profesional (1955-1985).” REVUELTAS. Revista Chilena de Historia Social Popular 6, no. 4: 11-36. Disponible en: https://revistarevueltas.cl/ojs/index.php/revueltas/article/view/47.
Ross-Schneider, B. (2022). “Teacher unions, political machines, and the thorny politics of education reform in Latin America.” Politics & Society 50, no. 1: 84–116. https://doi.org/10.1177/00323292211002788.
Santori, D. y Holloway, J. (2023). "Knowledge-based resistance: the role of professional organisations in the struggle against statutory assessments in England." Pedagogy, Culture & Society, no. 31: 1-19. https://doi.org/10.1080/14681366.2023.2254782.
Siavil, C. y Ribot. S. (2007). “Implicaciones conceptuales y metodológicas en la aplicación de la entrevista en profundidad.” Laurus 13, no. 23: 249-262. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76102313.
Sisto, V., et al. (2022). “The rebellion of the bases against the standardization of pedagogical work: the case of the mobilization against the teaching career law in Chile.” Education Policy Analysis Archives 30, no. 2: 138-144. https://doi.org/10.14507/epaa.30.6460.
Stevenson, H. (2014). “New Unionism? Teacher unions, social partnership and school governance in England and Wales.” Local Government Studies 40, no. 6: 954-971. https://doi.org/10.1080/03003930.2012.726142.
Stevenson, H. (2015). “Teacher Unionism in Changing Times: Is This the Real 'New Unionism'?” Journal of School Choice 9, no. 4: 604-625. https://doi.org/10.1080/15582159.2015.1080054.
Symeonidis, V. y Stromquist, N. (2020). “Teacher status and the role of teacher unions in the context of New Professionalism.” Studia Paedagogica 25, no. 2: 1-14. https://doi.org/10.5817/SP2020-2-2.
Tarlau, R. (2023). “Networked movements and bureaucratic unions: the structure of the 2018 #RedFored teachers’ strikes.” ILR Review 76, no. 5: 833-863. https://doi.org/10.1177/00197939231189200.
Terrón, A. (2014). “Coordenadas del asociacionismo profesional de los docentes. estado de la cuestión en España.” Historia y Memoria de la Educación 1, no. 1: 93-130. https://doi.org/10.5944/hme.1.2015.13281.
Trejo, J. (2020). “La participación de las organizaciones educativas en los procesos de reforma educativa en América Latina (1990-2010).” Revista Brasileña de Estudios Latinoamericanos 19, no. 36: 89-114. https://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.2020.161717.
Verger, A. y Normand, R. (2015). “Nueva gestión pública y educación: elementos teóricos y conceptuales para el estudio de un modelo de reforma educativa global.” Educação & Sociedade 36, no. 132: 599-622. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302015152799.
Villalobos, C., Pereira, S. y Lagos, T. (2021). “Protesta docente en el Chile Postdictadura (1990-2019).” Revista Mexicana de Estudios de los Movimientos Sociales 6, no. 1: 33-56. http://www.revistamovimientos.mx/ojs/index.php/movimientos/article/view/281.
Weinstein, J. (2020). “Syndicats enseignants et réformes éducatives: une relation vouée à l’échec?” revue internationale d’éducation de Sèvres 83, no. 2: 1-22. https://doi.org/10.4000/ries.9308.
Wiborg, S. (2016). “Teacher unions in England: the end is nigh?” In the comparative politics of education: teachers unions and education systems around the world, editado por Terry Moe y Susanne Wiborg, 56-86. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781316717653.003.
Zemelman, H. (1986). “Estado, poder y lucha política”. Mexico: Editorial Villicaña.
Zemelman, H. (1997). “Sujetos y subjetividad en la construcción metodológica.” En Subjetividad. Umbrales del Pensamiento Social, compilado por Hugo Zemelman y Eduardo León, 47-60. Barcelona: Anthropos.
Downloads
Published
Versions
- 2025-01-04 (2)
- 2024-12-31 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revueltas. Revista chilena de Historia Social Popular

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Revueltas. Revista Chilena de Historia Social Popular publishes exclusively under the Creative Commons CC BY NC SA 4.0 license, which requires:
- Attribution: The authorship of each material must be acknowledged, meaning the author's name must be displayed in a visible location. Likewise, the source must be cited, indicating an electronic address.
- Non-commercial: All materials published by the journal are distributed free of charge. The journal does not allow third parties to use the material for commercial purposes. Many of the publications are funded by public resources, and the journal publishes them free of charge to ensure wide distribution. Any commercial use of the publications is strictly prohibited.
- Share alike: Anyone is guaranteed the rights described in the "Open Access Policy" section, but must always respect the license under which the material is published. This requires that any use of our material must follow the same license.
- International: Our license ensures that the material is available without regional restrictions.
The copyright of each article acknowledges the authorship of its writers, who may use the material under the terms established by the license.