Configuration of positions in secondary education organizations in progressive Uruguay: political-pedagogical disputes and proposals
Keywords:
teaching organizations, secondary education, progressive governments, educational policiesAbstract
The article analyzes the disputes and proposals of secondary education teaching organizations in the context of progressive governments in Uruguay. Using a qualitative methodology, interviews were conducted with key members of the teachers' union and the Secondary Education Technical Assembly (ATD). The analysis addresses the advancements and limitations of the progressive periods, as well as some of the proposals from teaching organizations, emphasizing their main characteristics and the tensions they face. Among these are the tension between commonality and difference, between focused and universal approaches, as well as between the propaedeutic purpose of secondary education and training for the world of work.
References
Bentancur, Nicolás (2012). “Aporte para una topografía de las políticas educativas en Uruguay: instituciones, ideas y actores”. En: Rev. Urug. Cienc. Polít. vol. 21 no. 1 Montevideo ene. 2012. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-499X2012000100004
Bordoli, Eloísa y Conde, Stefanía (2020). El proyecto educativo conservador en Uruguay en los albores del siglo XXI: avance privatizador y tutela ministerial. https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15343
Bralich, Jorge (2008). Historia de Educación Secundaria (1935-2008). Montevideo: CES-ANEP.
Buenfil, Rosa Nidia (1991). Análisis de discurso y educación. México: DIE-CINVESTAV IPN.
Conde, Stefanía (2024). Posiciones sindicales y técnico-docentes en torno a las políticas de inclusión educativa en Uruguay. https://tramasyredes-ojs.clacso.org/ojs/index.php/tyr/article/view/338
Conde, Stefanía; Falkin, Camila y Sánchez, Cecilia (2022). “Expresiones de la reforma en educación media: desconfianza hacia los colectivos docentes y escasa participación en la construcción de la política educativa”. En: Martinis, Pablo. (Coord.) ¿Se terminó el recreo? El proyecto educativo conservador. Montevideo, Sujetos editores, pp. 36-59.
Consejo de Educación Secundaria (2014). Circular 3213/14 del 30 de julio de 2014. Proyecto Plan Experimental 2013 Ciclo Básico para estudiantes adultos o con condicionamientos laborales. https://www.dges.edu.uy/sites/default/files/2023-05/Circular_N_3213_Plan_2013.pdf
D’Avenia, Lucas (2018). “Diseño institucional y reforma educativa en la enseñanza media en Uruguay. Estudio de tres coyunturas”. Trabajo preparado para su presentación en el 9o Congreso Latinoamericano de Ciencia Política, organizado por la Asociación Latinoamericana de Ciencia Política (ALACIP). Montevideo, 26 al 28 de julio de 2017.
D’Avenia, Lucas (2018). Las Asambleas de Profesores en la consolidación del Consejo de Enseñanza Secundaria en Uruguay (1949-1961). https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/80720
FeNaPES (s/f). Estatuto aprobado por el XII Congreso Ordinario de la FeNaPES. http://fenapes.org.uy/sites/default/files/Estatuto/Estatuto.pdf
Flous, Clarisa; Morales, Marcelo y Sidi, Agustina (2020). “De alteraciones y movimientos: notas sobre experiencias en educación media”. En: Bordoli, Eloísa y Martinis, Pablo (Coords.). El derecho a la educación en el Uruguay progresista. Avances y límites desde las políticas de inclusión y las alteraciones a las formas escolares. FHCE-Udelar, pp. 129-149.
Fry, Mariana y Alvarez, Sabrina (2021). “Los conflictos por la educación en el Uruguay progresista. Organizaciones, demandas, repertorios y relaciones”. En: Encuentros Uruguayos, 14(2), 107–127. https://ojs.fhce.edu.uy/index.php/encuru/article/view/1636
Garcé, Adolfo y Yaffé, Jaime (2005). “La era progresista”. En: Caetano, Gerardo (comp.) (2005). 20 años de democracia. Uruguay 1985-2005: miradas múltiples. Montevideo: Taurus, pp. 423-430.
Gutiérrez Aguilar, Raquel (2013). Insubordinación, antagonismo y lucha en América Latina. ¿Es fértil todavía la noción de “movimiento social” para comprender la lucha social en América Latina? https://catedraalonso-ciesas.udg.mx/sites/default/files/texto_raquel_gutierrez.pdf
Martinis, Pablo (2015). “Infancia y educación: pensar la relación educativa”. En: Espacios en Blanco. Revista de Educación, núm. 25, junio, 2015, pp. 105-126. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires Buenos Aires, Argentina. https://www.redalyc.org/pdf/3845/384541744007.pdf
Martinis, Pablo (2016). “Aproximación a los usos del significante “inclusión educativa” en la formulación de políticas educativas en Uruguay (2005-2015)”. En: Martignoni, L. y Zelaya, M. (Comp.) Diálogos entre Argentina, Brasil y Uruguay. Sujetos, políticas y organizaciones en educación. Buenos Aires, Ed. Biblos, pp. 245-261.
Martinis, Pablo (2021). “Filantropia estratégica e educação. Notas baseadas num estudo de caso no Uruguai, Argentina e Brasil”. En: Jornal de Políticas Educacionais, V. 15, n. 42, Agosto de 2021.
Southwell, Myriam (2018). “Formato, pedagogías y planeamiento para la secundaria en Argentina: notas sobresalientes del siglo XX”. En: História da Educação 22(55), 18-37. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.10756/pr.10756.pdf
Terigi, Flavia (2012). Lo mismo no es lo común. La escuela común, el curriculum único, el aula estándar y otros esfuerzos análogos por instituir lo común. https://es.scribd.com/document/359009868/4-Lo-mismo-no-es-lo-comun-Flavia- Terigi-pdf
Uruguay (2008). Ley General de Educación Nº 18.437. https://www.gub.uy/ministerio-educacion-cultura/institucional/normativa/ley-n-18437-fecha-12122008-ley-general-e
Uruguay (2020). Ley de Urgente Consideración N° 19.889.
https://legislativo.parlamento.gub.uy/temporales/docu795727649720.htm
Vaillant, Denise (2009). Sindicatos docentes y reformas educativas en América latina: Uruguay. http://mapeal.cippec.org/wp-content/uploads/2014/05/KAF-Sindicatos-docentes-y-reformas-educativas-en-AmLat.pdf
Vincent, Guy; Lahire, Bernard y Thin, Daniel (2008). Sobre la historia y la teoría de la forma escolar. Mimeo. Universidad Nacional de La Plata.
Yaffé, Jaime (2006). “El gremialismo docente en Secundaria (1919-1964): antecedentes y proceso fundacional de la Federación Nacional de Profesores”. En: Barhoum, María; Pesce, Fernando; Yaffé, Jaime. Federación Nacional de Profesores (1963-2007). 43 años de lucha por la educación pública y los derechos de sus trabajadores. Montevideo: FeNaPES.
Downloads
Published
Versions
- 2025-07-01 (2)
- 2025-07-01 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revueltas. Revista chilena de Historia Social Popular

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Revueltas. Revista Chilena de Historia Social Popular publishes exclusively under the Creative Commons CC BY NC SA 4.0 license, which requires:
- Attribution: The authorship of each material must be acknowledged, meaning the author's name must be displayed in a visible location. Likewise, the source must be cited, indicating an electronic address.
- Non-commercial: All materials published by the journal are distributed free of charge. The journal does not allow third parties to use the material for commercial purposes. Many of the publications are funded by public resources, and the journal publishes them free of charge to ensure wide distribution. Any commercial use of the publications is strictly prohibited.
- Share alike: Anyone is guaranteed the rights described in the "Open Access Policy" section, but must always respect the license under which the material is published. This requires that any use of our material must follow the same license.
- International: Our license ensures that the material is available without regional restrictions.
The copyright of each article acknowledges the authorship of its writers, who may use the material under the terms established by the license.