This is an outdated version published on 2025-07-01. Read the most recent version.

Configuration of positions in secondary education organizations in progressive Uruguay: political-pedagogical disputes and proposals

Authors

Keywords:

teaching organizations, secondary education, progressive governments, educational policies

Abstract

The article analyzes the disputes and proposals of secondary education teaching organizations in the context of progressive governments in Uruguay. Using a qualitative methodology, interviews were conducted with key members of the teachers' union and the Secondary Education Technical Assembly (ATD). The analysis addresses the advancements and limitations of the progressive periods, as well as some of the proposals from teaching organizations, emphasizing their main characteristics and the tensions they face. Among these are the tension between commonality and difference, between focused and universal approaches, as well as between the propaedeutic purpose of secondary education and training for the world of work.

References

Bentancur, Nicolás (2012). “Aporte para una topografía de las políticas educativas en Uruguay: instituciones, ideas y actores”. En: Rev. Urug. Cienc. Polít. vol. 21 no. 1 Montevideo ene. 2012. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-499X2012000100004

Bordoli, Eloísa y Conde, Stefanía (2020). El proyecto educativo conservador en Uruguay en los albores del siglo XXI: avance privatizador y tutela ministerial. https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15343

Bralich, Jorge (2008). Historia de Educación Secundaria (1935-2008). Montevideo: CES-ANEP.

Buenfil, Rosa Nidia (1991). Análisis de discurso y educación. México: DIE-CINVESTAV IPN.

Conde, Stefanía (2024). Posiciones sindicales y técnico-docentes en torno a las políticas de inclusión educativa en Uruguay. https://tramasyredes-ojs.clacso.org/ojs/index.php/tyr/article/view/338

Conde, Stefanía; Falkin, Camila y Sánchez, Cecilia (2022). “Expresiones de la reforma en educación media: desconfianza hacia los colectivos docentes y escasa participación en la construcción de la política educativa”. En: Martinis, Pablo. (Coord.) ¿Se terminó el recreo? El proyecto educativo conservador. Montevideo, Sujetos editores, pp. 36-59.

Consejo de Educación Secundaria (2014). Circular 3213/14 del 30 de julio de 2014. Proyecto Plan Experimental 2013 Ciclo Básico para estudiantes adultos o con condicionamientos laborales. https://www.dges.edu.uy/sites/default/files/2023-05/Circular_N_3213_Plan_2013.pdf

D’Avenia, Lucas (2018). “Diseño institucional y reforma educativa en la enseñanza media en Uruguay. Estudio de tres coyunturas”. Trabajo preparado para su presentación en el 9o Congreso Latinoamericano de Ciencia Política, organizado por la Asociación Latinoamericana de Ciencia Política (ALACIP). Montevideo, 26 al 28 de julio de 2017.

D’Avenia, Lucas (2018). Las Asambleas de Profesores en la consolidación del Consejo de Enseñanza Secundaria en Uruguay (1949-1961). https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/80720

FeNaPES (s/f). Estatuto aprobado por el XII Congreso Ordinario de la FeNaPES. http://fenapes.org.uy/sites/default/files/Estatuto/Estatuto.pdf

Flous, Clarisa; Morales, Marcelo y Sidi, Agustina (2020). “De alteraciones y movimientos: notas sobre experiencias en educación media”. En: Bordoli, Eloísa y Martinis, Pablo (Coords.). El derecho a la educación en el Uruguay progresista. Avances y límites desde las políticas de inclusión y las alteraciones a las formas escolares. FHCE-Udelar, pp. 129-149.

Fry, Mariana y Alvarez, Sabrina (2021). “Los conflictos por la educación en el Uruguay progresista. Organizaciones, demandas, repertorios y relaciones”. En: Encuentros Uruguayos, 14(2), 107–127. https://ojs.fhce.edu.uy/index.php/encuru/article/view/1636

Garcé, Adolfo y Yaffé, Jaime (2005). “La era progresista”. En: Caetano, Gerardo (comp.) (2005). 20 años de democracia. Uruguay 1985-2005: miradas múltiples. Montevideo: Taurus, pp. 423-430.

Gutiérrez Aguilar, Raquel (2013). Insubordinación, antagonismo y lucha en América Latina. ¿Es fértil todavía la noción de “movimiento social” para comprender la lucha social en América Latina? https://catedraalonso-ciesas.udg.mx/sites/default/files/texto_raquel_gutierrez.pdf

Martinis, Pablo (2015). “Infancia y educación: pensar la relación educativa”. En: Espacios en Blanco. Revista de Educación, núm. 25, junio, 2015, pp. 105-126. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires Buenos Aires, Argentina. https://www.redalyc.org/pdf/3845/384541744007.pdf

Martinis, Pablo (2016). “Aproximación a los usos del significante “inclusión educativa” en la formulación de políticas educativas en Uruguay (2005-2015)”. En: Martignoni, L. y Zelaya, M. (Comp.) Diálogos entre Argentina, Brasil y Uruguay. Sujetos, políticas y organizaciones en educación. Buenos Aires, Ed. Biblos, pp. 245-261.

Martinis, Pablo (2021). “Filantropia estratégica e educação. Notas baseadas num estudo de caso no Uruguai, Argentina e Brasil”. En: Jornal de Políticas Educacionais, V. 15, n. 42, Agosto de 2021.

Southwell, Myriam (2018). “Formato, pedagogías y planeamiento para la secundaria en Argentina: notas sobresalientes del siglo XX”. En: História da Educação 22(55), 18-37. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.10756/pr.10756.pdf

Terigi, Flavia (2012). Lo mismo no es lo común. La escuela común, el curriculum único, el aula estándar y otros esfuerzos análogos por instituir lo común. https://es.scribd.com/document/359009868/4-Lo-mismo-no-es-lo-comun-Flavia- Terigi-pdf

Uruguay (2008). Ley General de Educación Nº 18.437. https://www.gub.uy/ministerio-educacion-cultura/institucional/normativa/ley-n-18437-fecha-12122008-ley-general-e

Uruguay (2020). Ley de Urgente Consideración N° 19.889.

https://legislativo.parlamento.gub.uy/temporales/docu795727649720.htm

Vaillant, Denise (2009). Sindicatos docentes y reformas educativas en América latina: Uruguay. http://mapeal.cippec.org/wp-content/uploads/2014/05/KAF-Sindicatos-docentes-y-reformas-educativas-en-AmLat.pdf

Vincent, Guy; Lahire, Bernard y Thin, Daniel (2008). Sobre la historia y la teoría de la forma escolar. Mimeo. Universidad Nacional de La Plata.

Yaffé, Jaime (2006). “El gremialismo docente en Secundaria (1919-1964): antecedentes y proceso fundacional de la Federación Nacional de Profesores”. En: Barhoum, María; Pesce, Fernando; Yaffé, Jaime. Federación Nacional de Profesores (1963-2007). 43 años de lucha por la educación pública y los derechos de sus trabajadores. Montevideo: FeNaPES.

Published

2025-07-01

Versions

How to Cite

Conde Irigaray, Stefanía. “Configuration of Positions in Secondary Education Organizations in Progressive Uruguay: Political-Pedagogical Disputes and Proposals”. Revueltas. Revista Chilena De Historia Social Popular, no. 11, July 2025, pp. 155-81, https://revistarevueltas.cl/index.php/revueltas/article/view/260.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.