Public education workers’ strikes in Mexico: 2012-2022
Keywords:
Teachers' strikes, unions, educational conflictAbstract
We will carry out a quantitative analysis of the strikes of public education workers in Mexico during the years 2012-2022. To do so, we created a database using journalistic sources. To understand the phenomenon, we will use the concept of Teachers Labor Regime. The main conclusion is that the most mobilized sector were the teachers from the states of Michoacán, Guerrero, Oaxaca and Chiapas agglutinated in the National Education Workers Coordination (CNTE, for its Spanish acronym). For this reason, we will complement the analysis by describing the strike unleashed by the CNTE in Oaxaca in 2016.
References
Arnaut, A. (2013). Los maestros de educación básica en México: trabajadores y profesionales de la educación. Ponencia para el SENADO. Consulta 26 de agosto de 2024: https://www.senado.gob.mx/comisiones/educacion/foros/docs/130613_presentacion1.pdf
Arnaut, A., (1992a). La descentralización educativa y el Sindicato Nacional de Trabajadores de la Educación. México: CIDE.
Arnaut, A., (1992b). Evolución de los grupos dominantes del Sindicato Nacional de Trabajadores de la Educación. México: CIDE.
Ascolani, A. (1999). ¿Apóstoles laicos, burocracia estatal o sindicalistas? Dilemas y prácticas del gremialismo docente. En Historia de la educación (Nº2), 87-102.
Baglioni, E., et.al. (2022). Labour Regimes and Global Production. Newcastle: Agenda Publishing.
Bascia, N. y Osmond, P. (2012). Teacher Unions and Educational Reform: A Research Review. Washington: NEA Research.
Bensusán, G. (2000). El modelo mexicano de regulación laboral. México DF: Plaza y Valdés.
Bensusán, G. y Tapia, L. (2011). El SNTE: una experiencia singular en el sindicalismo mexicano. En El Cotidiano (Nº168), 17-3.
Bensusán, G. y Tapia, L. (2013) El SNTE y la Calidad Educativa. Una Agenda de Investigación. Revista Mexicana de Sociología (Nº4), 557-587.
Bensusán, G. y Middlebrook, K. (2013). Sindicatos y política en México: cambios, continuidades y contradicciones. México DF: FLACSO México.
Brogan, P. (2014). Getting to the CORE of the Chicago Teachers’ Union Transformation. En Studies in Social Justice (Nº2), 145-164.
Bocking, P. (2017). Understanding the neoliberalization of education through spaces of labour autonomy. Tesis de doctorado. Toronto: Universidad de Toronto.
Casco, M. (2020). El sindicalismo de la Sección 22 del SNTE/CNTE contra la Reforma Educativa en México (2012-2018). Un caso de sindicalismo de movimiento social. Tesis de doctorado. Ciudad de México: Universidad Autónoma Metropolitana. Consulta 26 de agosto de 2024: http://tesiuami.izt.uam.mx/uam/aspuam/presentatesis.php?recno=24287&docs=UAMII24287.pdf
Cook, M. (1996). Organizing dissent: unions, the state, and the Democratic Teachers ́ Movement in México. EEUU: The Pennsylvania State Univerity.
Estrada Saavedra, M. (2016). El pueblo ensaya la revolución. La APPO y el sistema de dominación oaxaqueño. Ciudad de México: Colegio de México.
Franzosi, R. (1987). The Press as a Source of Socio-Historical Data: Issues in the Methodology of Data Collection from Newspapers. En Historical Methods: A Journal of Quantitative and Interdisciplinary History (Nº2), 5-16.
Franzosi, R. (1987). The Puzzle of Strikes: Class and State Strategies in Postwar Italy. Cambridge: Cambridge Univ. Press.
García Velandia, M. C. (2014). Introducción a cuando la copa se rebosa. Consulta 26 de agosto de 2024: https://www.cinep.org.co/wp-content/uploads/2022/08/Introduccion_act_Cuando_la_copa_se_rebosa.pdf
Gindin, J. (2011). Por nós mesmos. As práticas sindicais dos professores públicos na Argentina, no Brasil e no México. Tesis de doctorado. Río de Janeiro: Universidad de Río de Janeiro.
Gindin, J., Becher, P. y Casco, M. (2024). Teacher strikes in Argentina, Brazil and Mexico (2012–2022). En Globalisation, Societies and Education (Nº1), 1-14. Consulta 26 de agosto de 2024: https://doi.org/10.1080/14767724.2024.2319311
Hannaway, J. y Rotherham, A. (2006). (Eds.) Collective Bargaining in Education Negotiating Change in Today’s Schools. Cambridge: Harvard Education Press.
Hernández Vázquez, J. M. (2005). Inseguridad laboral en el mercado de trabajo docente. Un análisis comparado de los mercados público y privado del nivel primaria en México, 1996-2001. Tesis de doctorado. Ciudad de México: Universidad Autónoma Metropolitana. Consulta 26 de agosto de 2024: https://bindani.izt.uam.mx/concern/tesiuams/h128nf260
INEGI (2007). Síntesis metodológica de las estadísticas sobre relaciones laborales de jurisdicción local. Consulta 26 de agosto de 2024:
https://www.inegi.org.mx/contenidos/productos/prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/nueva_estruc/702825091026.pdf
INEGI (2024). Estadísticas sobre relaciones laborales de jurisdicción local. Conjunto de datos: Huelgas estalladas. Consulta 26 de agosto de 2024: https://www.inegi.org.mx/sistemas/olap/proyectos/bd/continuas/relacioneslaborales/huelgasest.asp?s=est&c=11080&proy=rl_huelgasest
Luce, S. (2014). Labor movements. Global perspectives. Reino Unido: Polity Press.
Nieto, A. (2020). Intersecciones entre historia digital e historia social: un ejercicio de lectura distante sobre la conflictividad marítima en la historia argentina reciente. Revista Drassana (Nº25), 122-142. Consulta 26 de agosto de 2024: https://observatoriodeconflictividad.org/nietohd.pdf
Migliavacca, A. (2009). La protesta docente en la década de 1990. Experiencias de organización sindical en la provincia de Buenos Aires. Tesis de maestría. Buenos Aires: Universidad Nacional de Luján.
OIT (1993). Resolución sobre las estadísticas de huelgas, cierres patronales y otras acciones causadas por conflictos laborales, adoptada por la decimoquinta Conferencia Internacional de Estadísticos del Trabajo. Consulta 26 de agosto de 2024: https://www.ilo.org/global/statistics-and-databases/standards-and-guidelines/resolutions-adopted-by-international-conferences-of-labour-statisticians/WCMS_087546/lang--es/index.htm
Palomino, H. (2007). Un nuevo indicador del ministerio de trabajo, empleo y seguridad social. Los conflictos laborales en la argentina 2006-2007. En Trabajo, ocupación y empleo (Nº25), 17-36. Consulta 26 de agosto de 2024: https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/toe_07_completo.pdf
Ramírez Zaragoza, M.A. (2021). Las luchas de la CNTE: debates analíticos sobre su relevancia histórica. CDMX: UNAM.
Rodríguez, O. (2014). La configuración de las relaciones de poder. Legitimidad y liderazgos en la sección 20 del SNTE, Nayarit. Tesis de maestría. Ciudad de México: Instituto Mora. Consulta 26 de agosto de 2024: https://www.academia.edu/8419276/La_configuraci%C3%B3n_de_las_relaciones_de_poder_Legitimidad_y_liderazgos_en_la_Secci%C3%B3n_20_del_SNTE
Sección 22 del SNTE (2016). Documento de información y orientación para la realización del IV congreso político de la Sección XXII de la CNTE-SNTE. Oaxaca: Sección 22 del SNTE.
Sección 22 del SNTE (2018). Documentos básicos de MDTEO. Consulta 26 de agosto de 2024: https://www.cencos22oaxaca.org/inicio/documentos-basicos-del-mdteo-principios-rectores-codigo-de-etica-de-la-seccion-xxii/
Schmalz, S. (2017). Los recursos de poder para la transformación sindical. En Revista Nueva Social (Nºs/n), 20-41. Consulta 26 de agosto de 2024: https://static.nuso.org/media/articles/downloads/1.TC_Schmalz_EST.pdf
Schmitter, P. (1974). Still the Century of Corporatism?. En The Review of Politics (Nº1), 85-131.
Silver, B. (2005). Fuerzas de trabajo. Los movimientos obreros y la globalización desde 1870. Madrid: Ediciones Akal.
Synott, J. (2018). Teacher Unions, Social Movements and the Politics of Education in Asia. South Korea, Taiwan and the Philippines. Nueva York: Routledge.
Downloads
Published
Versions
- 2025-07-01 (2)
- 2025-07-01 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revueltas. Revista chilena de Historia Social Popular

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Revueltas. Revista Chilena de Historia Social Popular publishes exclusively under the Creative Commons CC BY NC SA 4.0 license, which requires:
- Attribution: The authorship of each material must be acknowledged, meaning the author's name must be displayed in a visible location. Likewise, the source must be cited, indicating an electronic address.
- Non-commercial: All materials published by the journal are distributed free of charge. The journal does not allow third parties to use the material for commercial purposes. Many of the publications are funded by public resources, and the journal publishes them free of charge to ensure wide distribution. Any commercial use of the publications is strictly prohibited.
- Share alike: Anyone is guaranteed the rights described in the "Open Access Policy" section, but must always respect the license under which the material is published. This requires that any use of our material must follow the same license.
- International: Our license ensures that the material is available without regional restrictions.
The copyright of each article acknowledges the authorship of its writers, who may use the material under the terms established by the license.