Repertoires and Imaginaries: The Construction of the Political Agency of Chilean Teachers during the 1968 Strike.
Keywords:
Teachers Unionism, Imaginaries, Action Repertories, Teachers, StrikesAbstract
The Chilean teachers, organized under the Federation of Educators of Chile (FEDECH), carried out a strike between March and May of 1968. During this period, FEDECH developed various capacities and resources to make its presence felt in the public sphere. Our aim is to approach the 1968 teachers' strike from the perspective of action repertoires and collective imaginaries. We propose the hypothesis that the extension of the strike into the public space involved a contestation of the teachers' imaginary and the development of FEDECH's agency through diverse repertoires of action. Methodologically, newspapers from the Metropolitan Region that covered the 1968 strike were used.
References
La Segunda
Las Últimas Noticias
Las Noticias de Última Hora
La Tercera de la Hora
El Siglo
El Mercurio
La Nación
La Tarde
El Diario Ilustrado
Fuentes secundarias
Caiceo, J. (2013) Reforma educacional de 1965 en Chile: Participación de Mario Leyton Soto. En Revista Diálogos Educativos Vol. 13 (N° 26), 3-17.
Cámara de Diputados (1968) Acusación Constitucional Ministro del Interior señor Edmundo Pérez Zujovic. Santiago: Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. Documento electrónico: https://obtienearchivo.bcn.cl/obtienearchivo?id=recursoslegales/10221.3/44685/7/Acusaci%C3%B3nConstitucionalEdmundoP%C3%A9rez.pdf
Cox, C. (1986). Políticas Educacionales, principios culturales. Santiago: Centro de Investigación y Desarrollo de la Educación.
Ljubetic, I. (2003) Historia del magisterio chileno. Santiago: Ediciones Colegio de Profesores de Chile A. G.
Matus M. y Reyes, N. (2022) Precios y salarios en Chile, 1886-2009 en Yorka-Jaña, M. y Miller, R. (ed) Historia Económica de Chile Desde la Independencia (pp. 677-723). Santiago: Universidad de Valparaíso y RIL editores.
Núñez, I. (1988) Los gremios del magisterio. Setenta años de historia 1900-1970. Santiago: Programa de Interdisciplinario de Investigación en Educación.
Pacheco, M. y Zaldívar; A. (1968) El gobierno respeta el acuerdo con el Magisterio. Santiago: Impresores La Nación.
Pérez, C y Bellei,C (2016) Democratizar y tecnificar la educación. La reforma educacional de Eduardo Frei Montalva en Huneeus, C. y Couso, J. (ed.) Eduardo Frei Montalva: Un gobierno reformista. A 50 años de la "Revolución en Libertad" (pp.207-242) Santiago: Editorial Universitaria.
Ranciere, J (1996) El desacuerdo: política y filosofía, Buenos Aires: Nueva Visión.
Reyes, L. (2010) Ser Docente en Chile: tensiones históricas y perspectivas a través del enfoque biográfico y etnográfico. Santiago: Programa de Interdisciplinario de Investigación en Educación.
Sanhueza, J. (2022) El paso de la FEDECH al SUTE: Sindicalismo y política educacional en la organización magisterial en Campos Martínez, J., Cabaluz, F. y Zurita, F. (eds.) (Re)construir movimiento pedagógico en Chile pensando en conjunto el trabajo docente (pp. 113-131). Santiago: Ariadna Ediciones.
Taylor, C (2004) Imaginarios sociales modernos. Barcelona: Paidós.
Thompson, E. P (1963) The Making of the English Working Class, London: Penguin Books.
Tilly, C. (2002) Repertorios de acción contestataria en Gran Bretaña, 1758-1834 en Traugott, M. (ed.) Protesta Social (pp. 17-47). Barcelona: Editorial Hacer
Tilly, C. (2011) Describiendo, midiendo y explicando la lucha en Auyero, J. y Hobert, R. Acción e interpretación en la sociología cualitativa norteamericana (pp.13-38). La Plata; Universidad Nacional de La Plata.
Entrevistas
Canal BCN. (22 de marzo de 2011). Máximo Pacheco: Huelga de Profesores 1968 [Archivo de Vídeo]. Youtube. https://youtu.be/STUKINHu3KU.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revueltas. Revista chilena de Historia Social Popular

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Revueltas. Revista Chilena de Historia Social Popular publishes exclusively under the Creative Commons CC BY NC SA 4.0 license, which requires:
- Attribution: The authorship of each material must be acknowledged, meaning the author's name must be displayed in a visible location. Likewise, the source must be cited, indicating an electronic address.
- Non-commercial: All materials published by the journal are distributed free of charge. The journal does not allow third parties to use the material for commercial purposes. Many of the publications are funded by public resources, and the journal publishes them free of charge to ensure wide distribution. Any commercial use of the publications is strictly prohibited.
- Share alike: Anyone is guaranteed the rights described in the "Open Access Policy" section, but must always respect the license under which the material is published. This requires that any use of our material must follow the same license.
- International: Our license ensures that the material is available without regional restrictions.
The copyright of each article acknowledges the authorship of its writers, who may use the material under the terms established by the license.