Past and Present of Teaching Organizations (Part 1)
Keywords:
Sindicalismo docente, organizaciones docentesAbstract
Los estudios sobre organizaciones de trabajadores de la educación comenzaron a adquirir sistematicidad a partir de la década de 1980, acompañando la creciente gravitación de estas entidades en los movimientos sindicales de cada país. Las reflexiones sobre este tipo de organizaciones permiten identificar características compartidas y arribar a una periodización general común a diversos países de América Latina. Luego de un momento fundacional hegemonizado por prácticas mutualistas y asociativistas, los procesos de masificación de la profesión docente abonaron el desarrollo de organizaciones de carácter sindical, en sintonía con la construcción de una identidad que la ubicaba como parte de la clase trabajadora. Esto no niega que ya en las décadas de 1920 y 1930 hayan existido vertientes del magisterio primario que propiciaron la identificación de las organizaciones magisteriales con el movimiento sindical de matriz obrera.
References
.
Downloads
Published
Versions
- 2025-01-04 (2)
- 2024-12-31 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revueltas. Revista chilena de Historia Social Popular

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Revueltas. Revista Chilena de Historia Social Popular publishes exclusively under the Creative Commons CC BY NC SA 4.0 license, which requires:
- Attribution: The authorship of each material must be acknowledged, meaning the author's name must be displayed in a visible location. Likewise, the source must be cited, indicating an electronic address.
- Non-commercial: All materials published by the journal are distributed free of charge. The journal does not allow third parties to use the material for commercial purposes. Many of the publications are funded by public resources, and the journal publishes them free of charge to ensure wide distribution. Any commercial use of the publications is strictly prohibited.
- Share alike: Anyone is guaranteed the rights described in the "Open Access Policy" section, but must always respect the license under which the material is published. This requires that any use of our material must follow the same license.
- International: Our license ensures that the material is available without regional restrictions.
The copyright of each article acknowledges the authorship of its writers, who may use the material under the terms established by the license.